Onko teistä ok, että pienen lapsen kaksi rakasta lelua heitetään pois, sen takia, että niitä ei voi käyttää enää alkuperäiseen käyttötarkoitukseen? Yllättävän suuri osa teistä luultavasti toimisi näin, vaikka vastaisikin tähän ei.

En nyt erityisemmin erittele, että mitä sukua olen tarinan lapselle, mutta läheistä. Ja tähän poisheittämiseen minulla ei ollut sanavaltaa - yritin kyllä. Kyseinen lapsi on muuten erittäin hyvä keksimään vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia asioille - myös juuri näille poisheitetyille esineille, jotka olivat olleet jo jonkin aikaa osana leikkejä.

Olen kuullut elämäni aikana monesti, etten osaa heittää pois oikein mitään. Olen kuulemma jonkinlainen tavaran hamstraaja. Ja näin myös todella on - olen hamstraaja ja ylpeä siitä. En ole vielä mistään katunut, että säästin sen, mutta se, kun heittää jotain pois - se kaduttaa.

Monet asiat mitä vaaditaan heittämään pois ovat muovia - tai vaikka pahvilaatikoita. Fakta on, että muovin tuottaminen on järkyttävä ympäristörasite. Muovi on maapallolle liian kallista, jotta sitä voisi heittää pois miten sattuu. Useimmiten keksin muoviesineelle muuta käyttöä ja jos en, on se ainakin materiaalia. Miksi siis heittää sitä pois?

Ja niistä pahvilaatikoista... pahvi on loppujen lopuksi erittäin monikäyttöistä. Itse käytän suhteellisen paljon pahvia kaikkeen, eikä ylimääräisistä laatikoistakaan haittaa ole. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta ostaa uusia laatikoita tavaran säilyttämistä varten, sillä laatikoita ilmestyy nurkkiin pyörimään muutenkin joka välissä. En näe mitään syytä heittää laatikoita pois ja sitten ostaa uutta.

Jos on sitten aivan pakko ostaa jotain tai heittää jotain pois, tarjoavat sekä internet että kierrätyskeskukset vaihtoehtoja uuden ostamiseen ja roskiin heittämiseen.

Kiittäen ja kumartaen Haistatellen ja keskisormea näyttäen

JaapaJaa